woensdag 28 december 2011

Looking Back: muziek

Bron foto
Het is weer bijna het eind van het jaar en veel mensen maken dan toch wel even de balans op. Wat is er allemaal gebeurd het afgelopen jaar? Wat waren mijn favoriete films, boeken, tv-programma's, artiesten en natuurlijk niet te vergeten make up- en verzorgingsproducten. Het leek me leuk om een aantal van deze dingen voor jullie op een rijtje te zetten in een paar artikelen. En vandaag is - zoals je in de titel natuurlijk al lang had gezien - het de beurt aan muziek, wat erg belangrijk voor mij is!
Als eerste een zanger die in dit lijstje absoluut niet mag ontbreken: Paolo Nutini! Ik heb hem afgelopen jaar ook live gezien en i love him! Hij heeft geweldige liedjes en een prachtige stem. Ik heb allebei zijn albums grijsgedraaid en ken elk woord van buiten. I think you can call me a fan! Ik kon echt niet kiezen welk liedje ik hier neer zou zetten, dus heb ik maar voor het liedje gekozen dat op de voorpagina van zijn youtubekanaal staat, maar ik adviseer iedereen om nog meer liedjes van hem te gaan luisteren als je dat nog niet had gedaan natuurlijk.
Hiervoor hebben jullie mijn favoriete zanger kunnen bewonderen, maar nu gaan we maar eens over op mijn favoriete band! Ik hou van heel veel verschillende bands, maar naar Panic At The Disco kan ik eigenlijk altijd wel luisteren. Hun twee albums zijn best verschillend, maar ik vind ze allebei super! Ook deze jongens heb ik live gezien en ze waren goed - ondanks de slechte verhalen die ik had gehoord voordat ik naar het concert ging! Afgelopen jaar verliet mijn favoriete bandlid, Ryan, wel de band, maar ik vind ze nog steeds even geweldig. De video van youtube is een single van hun laatste album.
Nu hebben we de meest obvious artiesten gehad - zij zullen namelijk volgend jaar waarschijnlijk weer in het lijstje staan -, maar de afgelopen 12 maanden hebben ook wat verrassingen met zich meegebracht.
Bruno Mars was een van de verrassingen dit jaar! Ik vond het liedje just the way you are een erg mooi liedje, maar had nooit echt meer geluisterd ofzo. Toch bleven er maar singles van deze zanger komen en ik bleef ze maar leuk vinden. Toen moest ik toch echt het hele album hebben. Er is geen enkel liedje dat ik niet leuk vind en ik kan zijn album de hele dag door luisteren op repeat! Ik heb voor the lazy song gekozen voor de clip. Deze clip is gewoon zo grappig. Op een andere manier kon ik echt niet kiezen!
Lady Gaga is een artiest waarvan ik vooral het eerste album helemaal grijsgedraaid heb. Vooral als ik ergens snel naartoe moest lopen luisterde ik naar de liedjes van haar, omdat de meesten zo'n heerlijk snel ritme hebben. Aan het nieuwe album moet ik denk ik een beetje wennen, maar het eerste album behoort zeker tot mijn favorieten! Daarbovenop is ze ook nog eens super muzikaal. Om jaloers op te worden!
The Script is gewoon een band met prachtige liedjes en zijn stem vind ik ook echt heel erg mooi en fijn om naar te luisteren. Heel veel meer heb ik over deze band niet te zeggen. Ik heb The man who can't be moved als liedje gekozen, omdat ik na het horen van dit liedje helemaal verkocht was. Ik ken hem inmiddels helemaal uit mijn hoofd en kan dit liedje echt 20 keer achter elkaar luisteren zonder dat het gaat vervelen - so beautiful!
Deze rockband heeft in de loop van dit jaar steeds meer aandacht gekregen. Ik kende Destine al lange tijd en heb ze ook live gezien en blijf naar hun liedjes luisteren. Het enige liedje dat ik wat minder vind is In the end, omdat ik vind dat het liedje wat te lang doorgaat. De rest van hun repertoire vind ik daarentegen geweldig en kan ik blijven luisteren - ja ik weet het, het wordt een beetje eentonig, maar het is gewoon zo! Ik heb het liedje Spiders gekozen, omdat deze clip gewoon heel gaaf is en het een van mijn favoriete liedjes is van Destine.
En ten slotte nog een band waarvan één liedje tot mijn favorieten behoort, Tonight Tonight. Niet dat ik de rest van de songs van Hot Chelle Rae niet leuk vind, maar in het jaar 2011 behoren ze in ieder geval (nog!) niet tot mijn favorieten. Het liedje Tonight Tonight is gewoon erg vrolijk en blijft zo heerlijk lang in je hoofd hangen. Bij de meeste liedjes vind ik dat vervelend, maar dit lied mag van mij een hele maand in mijn hoofd blijven hangen!

Dit is eigenlijk nog maar een klein onderdeel van de artiesten waar ik van genoten heb het afgelopen jaar, maar ik heb zo wel de belangrijkste eruit gepikt. Ook de muziek van Katy Perry, Cage The Elephant, Muse, Rihanna, Only Seven Left, Paramore, Beyoncé heb ik veel geluisterd en ik vergeet er zeker nog een aantal! Ik zou er een heel boek over kunnen schrijven, maar daar zal ik jullie maar niet mee vervelen. Ik hoop wel dat jullie dit artikel een beetje leuk vonden en dat de andere looking back artikelen ook gaan bevallen!

Wat voor muziek heb jij vooral geluisterd het afgelopen jaar?