maandag 6 augustus 2012

DIY Gezichtsmasker met Nectarine

Een tijdje geleden had ik mezelf beloofd om meer DIY's te gaan doen. Ik zie ze altijd overal voorbij komen en er zitten zulke leuke dingen tussen, maar ik nam er nooit de tijd voor. Beloofd is beloofd en ik ben begonnen met iets vrij simpels, een gezichtsmasker. We hadden toevallig nectarine in huis en daarom werd het een gezichtsmasker met nectarine. 
Wat je nodig hebt is dus een nectarine, yoghurt, honing, een mesje (vergeten op de foto te zetten), een lepel, vorkje (of gewoon een blender, maar die hebben wij nog niet), schoteltje, een kom en eventueel een kwast om het aan te brengen. Helemaal geen hele rare dingen dus. Het meeste hebben wij in ieder geval wel regelmatig in huis. 
Yoghurt is erg reinigend en verfrissend. Honing zorgt ook voor kalmering en is ontstekingsremmend. De nectarine is vochtregulerend en zou je als je wil ook kunnen vervangen door perzik. Als je echt een droge huid hebt, zou ik misschien eerder de nectarine vervangen door avocado, maar dat kun je naturlijk helemaal zelf beslissen, want jij bent ten slotte degene die het maakt. Je hoeft natuurlijk ook niet dit 'recept' klakkeloos over te nemen. Gewoon lekker creatief zijn en stel je eigen perfecte masker samen!
Eerst haal je voorzichtig de schil van de nectarine af en snij je een paar kleine stukjes en die leg je op een bordje. Als je een blender hebt is het natuurlijk gewoon een kwestie van alles bij elkaar gooien en blenden maar, maar wij hebben die geen, dus moest ik het met de hand doen. Ik heb de stukjes nectarine best klein gesneden en vervolgens met een vorkje zo klein mogelijk geprakt. Dat zorgt ervoor dat er niet te veel grote stukken meer in zitten, want anders zouden die zomaar van je gezicht af kunnen vallen.
Daarna doe je wat yoghurt in de kom (één à twee theelepels is genoeg als je een maskertje voor één persoon maakt) en gooit daar de geprakte stukjes nectarine bij. 
Daarna ga je roeren todat het een gladde massa is. Bij nectarines is het onvermijdelijk om stukjes te krijgen, dus ga niet als een gek proberen een super smooth papje te krijgen. Het is goed zolang er geen grote stukken meer inzitten. 
Je kunt het daar ook bij laten, maar ik heb ervoor gekozen om nog wat honing toe te voegen. Dit roer je er ook gewoon weer doorheen..
..et voila! Ready to go! Ik vond het persoonlijk het handigst om het masker aan te brengen met een kwast. Je kunt hier een speciale maskerkwast voor gebruiken, maar een gewone foundationkwast werkt ook prima!  
Gewoon lekker royaal op je gezicht aanbrengen en ongeveer 20 minuutjes laten zitten. Het ziet er niet echt super charmant uit (eigenlijk ziet een masker er nooit echt charmant uit volgens mij), maar als je het masker van je gezicht afspoelt - ik heb hier lauw water en een washandje voor gebruikt - voelt je huid heerlijk zacht aan! De roodheid in mijn gezicht is niet echt minder geworden, maar hé ik heb wel een babyzacht huidje, dus mijn eerste homemade masker is geslaagd en het is natuurlijk ook een stuk goedkoper dan een masker kopen in de winkel.

Dit smaakt - neem het niet te letterlijk.. - naar meer! Ik hoop dat jullie het leuk vinden om af en toe een DIY voorbij te zien komen en als jullie nog ideeën hebben let me know. Dat kan met maskers te maken hebben, maar ook hele andere dingen als het maken van sieraden of lippenbalsem of.. anything!

Maak jij wel eens zelf een gezichtsmasker?